
PEDAGOGIEK
Pedagogiek
OPVOEDINGSONDERSTEUNING
Bij het werken met kinderen / jongeren kijk ik, uitgaande van de hulpvraag, hoe ik op een veilige manier ingang bij hun kan krijgen; hoe ik als begeleider het vertrouwen kan opbouwen om vandaar uit het kind / de jongere te gaan begeleiden en te ondersteunen. Hier is nooit een pasklaar antwoord voor, omdat ieder kind / jongere weer een eigen benaderingswijze vraagt, zijn eigen wijsheid heeft en zelf soms heel goed weet wat er nodig en belangrijk voor hem is.
​
In mijn werken met kinderen / jongeren staat het belang en het recht van het kind centraal. Ieder kind is immers uniek met zijn eigen talenten en kwaliteiten. Het is onze taak als opvoeders om kinderen te ondersteunen hun kracht, talenten en kwaliteiten naar buiten te brengen.
Als begeleider zoek ik en doe ik beroep op de innerlijke kwaliteiten, de innerlijke kracht en wijsheid van het kind / de jongere. Dit zijn natuurlijke hulpbronnen van hun. Van hieruit ga ik te werk. Wanneer deze hulpbronnen nog niet zichtbaar zijn en het kind / de jongere ze nog niet bewust zijn, help ik ze naar boven te halen en hen zich daar bewust van te maken. Spelenderwijs maak ik kinderen / jongeren bewust van deze kwaliteiten en leer ze, hoe ze met hun eigen kwaliteiten en kracht hun problemen op creatieve wijze zelf kunnen oplossen en je ziet hoe fantastisch het werkt!
​
Elke keer is het weer verbazingwekkend hoe snel dingen bij kinderen / jongeren kunnen veranderen. Hoe graag ze het ook goed willen doen, maar niet altijd goed weten hoe.
OUDERS EN OPVOEDERS KUNNEN BIJ MIJ TERECHT MET VRAGEN OVER:
-
De ontwikkeling van het kind / de jongere: wat jullie specifiek opvalt; waar jullie tegenaan lopen; hoe er tegen aan te kijken
​
-
De wijze van opvoeden of opvoedingsproblemen waarbij ik adviezen kan geven
​
-
Probleemgedrag: thuis, bij vriend(in)en, op school of op een clubje
Mijn ervaring is dat, mijn pedagogische begeleiding, de relatie tussen ouder en kind doet verbeteren. Integritiet en veiligheid - een belangrijke visie van me binnen mijn praktijk - vind ik belangrijk voor de ouders om een open gesprek met mij aan te gaan.
​
​

Ouder en kind leren door de pedagogische begeleiding beter met elkaar te communiceren waardoor ze elkaar beter leren begrijpen en aanvoelen. Elkaar daar de ruimte, tijd, vertrouwen, inleving en begrip te geven zijn essentiële ingrediënten hiervoor. Soms helpt het net even vanuit een "andere bril", een andere benadering de situatie beter te overzien waardoor de mogelijk ontstane neerwaartse spiraal tussen ouder en kind gekeerd wordt. Dat betekent werk voor iedereen! Op basis van vertrouwen en goede inzet moet deze draai naar het positieve mogelijk zijn.
​
De ontstane positieve draai biedt vanzelf weer meer energie om samen te genieten en om leuke dingen te gaan doen. Dat is nou juist zo belangrijk!


